ویژگی های بصری و طراحی سفالینه های پیکره ای دوران باستانی ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده امین جام تیر
- استاد راهنما علی اصغر شیرازی عباس اکبری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1388
چکیده
این پایان نامه به ویژگی های بصری و طراحی سفالینه های پیکره ای ایران در دوران پیش از تاریخ می پردازد. این دوره در ایران، از ابتدای دوره ی جمع آوری غذا آغاز می شود و تا ابتدای زمانی که وارد دوران تاریخی می شود، ادامه می یابد. قدیمی ترین آثار در دوران مورد نظر، الهه گان باروری و زیبایی هستند. در دوره های بعد، با پیشرفت صنعت سفالگری شاهد به وجود آمدن آثاری حجمی هستیم که از نظر ویژگی های بصری در مرتبه ی بالاتری از آثار پیشین خود هستند و عمدتاً نشانه هایی از ظرف بودن را در خود دارند. یافته شدن این آثار درون گورها باعث شده، کاربردهای آیینی برای آن ها متصور باشند، و گروهی، دلایل ساخت آن ها را به معتقدات مردمان آن دوره مربوط می دانند. این تحقیق پس از ذکر مقدمه ای کوتاه از تاریخ ایران دوره ی پیشاتاریخی، به بررسی پیشینه و روند تحول سفالگری پرداخته است و در ادامه سفالینه های پیکره ای این دوران، دسته بندی گردیده اند. پس از این، ویژگی های بصری و شاخصه های سفالینه های مورد نظر، بررسی شده اند. در پایان نیز تعدادی از این آثار، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اند.
منابع مشابه
ویژگی های بصری در سفالینه های مینایی با تأکید بر نقشمایه ها و ترکیب بندی (575-616 ه.ق)
Potteries known as “Minai” are one of the valuable types of potteries remained from middle Islamic era, which were produced between 575 and 616 AH in middle of Islamic civilization, in the late period of Seljuk and Khwarazmshahi era in Iran. Such potteries were found in works obtained from Ray, Kashan, Saveh, and in a limited number in Nishapur and Tabriz that in terms of motifs and their compo...
متن کاملبررسی ویژگی های بصری آثار طراحی گرافیک شاخص مدرسه باوهاوس
مدرسه باوهاوس یکی از پیشتازان هنر مدرن بود که بین سالهای 1919 تا 1933 میلادی در آلمان فعالیت میکرد نقش مهمی در برقراری پیوند میان هنر و صنعت ایفا کرد. آثار گوناگونی در رشتههای مختلف هنر و طراحی از این مدرسه بر جای مانده است؛ از جملهی این آثار، طراحی گرافیک باوهاوس، در دوران خود، جزء آثار پیشتاز محسوب میشده است. نگارندگان در این مقاله در پی آن هستند تا ویژگیهای بصری آثار طراحی گرافیک شاخص ...
متن کاملنقوش و نمادهای گیاهی و حیوانی در سفالینه های دوران اسلامی ایران
دین مبین اسلام با بستر فرهنگی وحی و ندای آسمانی قرآن کریم، به شکوفایی و بالندگی زمینههای علمی و هنری یاری رساند.. قبول دین اسلام در قلمرو وسیع ساسانیان و تغییر فرهنگ از تجملپرستی به سادهزیستی موجب توجه بیشتر به سفالگری گردید. اهمیت سفال تنها به عنوان کهنترین صنعت دستی بشر نیست بلکه سفال با نقش و نگارهایی که سازندگانش در پس قرنها به آن دادهاند، تاریخ، فرهنگ و هنر انسانها را نیز به نسلهای بع...
متن کاملبررسی ویژگی های بصری آرم هتل های زنجیره ای پنج ستاره ی جهان
آرم هتلهای زنجیرهای پنج ستاره جهان، یکی از زمینههای طراحی آرم است که معمولاً توسط طراحان گرافیک توانا و با تجربه صورت میگیرد؛ بررسی و شناخت این دسته از آرمها، میتواند منجر به عملکرد هر چه بهتر در حوزه طراحی آرم و در نهایت، طراحی گرافیک برای هتلها گردد. پژوهش حاضر، با هدف بررسی ویژگیهای بصری موجود در آرم هتلهای زنجیرهای پنج ستاره جهان انجام شده است. فرضیه مقاله، بر این است که در طراحی ...
متن کاملبررسی نقش خورشید بر سفالینه های ایران
سفال به عنوان نخستین کتاب مصور بشر، از دیرباز بستری بوده برای نمایش احساس و بیان اندیشه های انسان. پایداری و ماندگاری فرهنگی این نقوش دیرپا بر بستر سفالینه هایی از هزاره های پیشین تا روزگاران پس از اسلام نمادی است از امتداد فرهنگ قوم ایرانی و ره آوردی برای هنرمندان امروز که آرمانشان ماندگاری واحیای آن تأثیرات مثبت و کارآیی است که درگذشته بدان رسیده اند. از میان این نقوش آنچه بیش از همه به چشم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023